Articsóka

Ez a zárkózott rózsafejet idéző furcsa növény tele van értékes C-vitaminnal, folsavval és magnéziummal.

 1. PIRÍTVA 
Melegítsd elő a sütőt 220 fokra. Öblítsd le az articsókát. Vágd le a felső 1/3-át és a törzsét. Finoman húzd szét a szirmokat, majd hintsd be citromlével, olívaolajjal, őrölt fokhagymával, sóval és parmezánnal. Szorosan tekerd be alufóliába és fektesd az oldalára egy sütőlapra. Mérettől függően süsd 60-90 percig (60 perc elég egy közepesnél). Hagyd lehűlni, csomagold ki és fogyaszd a kedvenc mártásoddal.

 2. REGGELI 
Egy serpenyőben fokhagymás olajon piríts meg egy marék spenótot és 2-3 articsókaszívet. Egy tálba törj fel 2-3 tojást. Öntsd a tojást a serpenyőbe és habard össze. Ha kezd megsülni a tojás, szórj rá 2 ek. kecskesajtot.

 3. FELTÉTKÉNT 
Egy konzervnyi articsókaszívet öblíts és csepegtess le. Teheted salátára vagy pirítva bab alapú tésztás ételre, de akár még egy jó pizza tetejére szeletelve is kellemes ízt és textúrát ad.

 4. PÁROLJ ÉS TUNKOLJ 
Öblítsd le az articsókát és távolítsd el a külső kemény leveleket és a szúrós részt. A szárát vágd 2 cm hosszúra. Vágd le a felső 1/3-át. Tegyél citromszeleteket és fokhagymát egy fazék vízbe és forrald fel. Tedd bele az articsókát szárral felfelé egy pároló betétbe és engedd bele a fazékba. Párold 25-40 percig, amíg megpuhul, majd egy késsel bontsd le a leveleit. A szirmokat hámozd le és a fehér végét tunkold a mártásba (fokhagymás aioli, olívaolaj és borecet, vagy citrom, kakukkfű és olívaolaj).
MEGJEGYZÉS: Ha eléred a lila közepét, vedd ki és kapard ki a torzsa tövét egy kanállal.

 5. PESZTÓ 
Egy aprítóba tegyél 2 ek. extraszűz olívaolajat, 2 csésze bazsalikom levelet, ½ csésze marinált articsókaszívet, 2 ek. parmezánt, 2 ek. fenyőmagot, 1-2 gerezd fokhagymát, és 1 tk. citromlevet. Pürésítsd krémesre (kevés vízzel lágyíthatod, ha kell), használhatod tésztákon vagy húsokon.

 EZEN RÁGÓDJ 
Amerikában az articsóka lett az év zöldsége a magas antioxidáns (egészségvédő) tartalma miatt.