Dr. IRON

b_150_100_16777215_00_images_hirdetes_Harsányi1.JPG

Az ugye nyilvánvaló, hogy mindig a gyengébbik nem az erősebb.

Ha valaki nincs otthon triatlon berkekben, annak úgy tűnhet a triatlon, mintha a résztvevők kirándulgatnának. Aztán, ha rápillantunk az eredménylistára, megfagy ereinkben a vér! 3.8 km úszás után180 km kerékpározás, majd 42 km futás… Külön, külön is félelmetes. Hát még így együtt!

Először nekem is felfoghatatlannak és ijesztőnek tűnt. Egészen addig, amíg 2001-ben az akkori edzőm elindított egy IRON MAN versenyen. A start után aztán úgy voltam vele, hogy érjünk csak el a következő kanyarig, majd a frissítő állomásig. Na, most jöjjön a kerékpár. Már csak a futás van hátra. Aztán valahogy egyszerre csak vége lett. Nem mondom, hogy nem fájt, de végül is az ember mindig a saját határait feszegeti a sportban. Szerintem minden teljesíthető, ami emberi léptékkel felfogható. Nyilván kell hozzá a megfelelő felkészültség.

Harsányi2.JPG

Azóta megszállottja lettél ennek a vasember életmódnak, ezt mutatják az eredményeid. Említsük meg a legfontosabbakat!
Kétszeres kombinációs világbajnok vagyok. Egyszeres duatlon Európa-bajnok, egyszeres orvos Európa-bajnok. Tízszeres magyar bajnoki címem van. Ebből hétszer zsinórban nyertem meg a hosszú távú magyar bajnokságot. Kétszer indultam IRON MAN világbajnokságon, ahol 32. és 36. lettem.

A női versenyzők is IRON MAN-ek? Ez nem valami hím-soviniszta dolog?
Szó sincs erről. Az angolszász kifejezésben a man nem csak férfit, hanem embert is jelent. Tehát a vasember kifejezés nőkre is alkalmazható. Egyébként ebben a sportágban nincs külön táv férfiaknak és nőknek, mint máshol. Ugyanazt a távot harcoljuk végig. Innentől kezdve jár az IRON MAN kifejezés.

Csodálatos, látványos helyszíneken rendezik a versenyeiteket. Te merre úsztál, kerékpároztál, futottál a nagyvilágban?
Miután nemzetközi versenyekre is kijutottam, igyekeztem minél nehezebb, különlegesebb helyszíneken indulni. Az egyik ilyen az Israman volt, ami a világ egyik legnehezebb versenye. A táv nagy részét a sivatagban kell megtenni. A másik extrém helyszín a Kanári-szigeteken volt, ahol vulkanikus terepen kellett teljesíteni forróságban és állandó szélfúvásban. A sportág legnagyobb versenye a világbajnokság Hawaii-on, ami szintén egy csodálatos, vulkánokkal övezett helyszínt jelent.

Csábító, hogy eljut az ember ilyen gyönyörű helyekre. De mit kell ezért tenni? Hogy zajlik egy triatlon felkészülés?
Vannak profi és amatőr sportolók, akiknek nyilván különböző lehetőségeik vannak. Én inkább az amatőrök közé tartozom. Ezért a hazai időjárási viszonyokhoz kell alkalmazkodnom. Hosszú, hideg teleken nem lehet a szabadban kerékpározni. Ezért az erőfejlesztésről szólnak ezek a hónapok. Tavasszal az állóképességi tréningek kerülnek a figyelem fókuszába. Ilyenkor fokozatosan növeljük a távot és alakítjuk ki azt az anyagcsere rendszert, ami képes lesz kiszolgálni a versenyt. Az első megmérettetés előtti hatodik hét végén, már meg kell lennie azoknak az alapoknak, amelyekre építhetünk a formába hozás időszakában. Különböző, hogy ki mennyi viadalon indul egy évben. Valaki csaknem minden hétvégén képes versenyezni, mások pedig 2-3 IRON MAN en indulnak. És persze sokan vannak, akik rövidebb távokon is terveznek egy-egy megmérettetést. Esetleg csak futóversenyeken, vagy kerékpár versenyeken vesznek részt.

A triatlon felkészülésekben szerepet kapnak az edzőtermi súlyzós edzések?
Természetesen. Hiszen nekünk is célunk az erőfejlesztés. A súlyzós edzés alapgyakorlatait alkalmazzuk ezeken az edzéseken. Guggolunk, fekvenyomunk, lábtolózunk. Nyilván nem a max erő növelése a célunk, sokkal inkább az erő-állóképességi mutatóinkat szeretnénk javítani. Ezért közepesen nehéz súlyokkal és magas ismétlésszámokkal dolgozunk. Alkalmazzuk a szuperszettek, óriás sorozatok, köredzések haladó módszereit.

A triatlon megterhelő edzései, versenyei milyen táplálkozási specifikumokat követelnek meg?
Az egyik legfontosabb szempont egy triatlonos táplálkozásában a magas fehérje bevitel. Hiszen ez biztosítja az extrém kemény edzések utáni regenerációt Mivel a triatlon kültéri sport, elengedhetetlen a magasabb vitamin és ásványi anyag bevitel az immunrendszerünk erősítésére. Extrém terhelés éri az ízületeinket, ezek védelméről is gondoskodni kell. Nyilvánvaló, hogy egy IRON MAN versenyt nem lehet szendvicsekkel és rántott hússal megcsinálni. A versenyek közbeni szénhidrát bevitelt a lehető legegyszerűbben és leghatékonyabban kell megoldani. Sőt, már az edzéseken is be kell ezt gyakorolni. Mivel normál táplálkozással ez megoldhatatlan, mindenképpen szükség van táplálék kiegészítőkre.

Melyek azok a tápkiegek, amelyek a teljesítményedet optimalizálják?
Az ízületeim megóvására a NUTREND FLEXIT DRINK GOLD készítményét használom. Több hasonló terméket kipróbáltam már, de nekem ez a csúcs. Napi protein bevitelemet DELUXE 100% WHEY PROTEIN turmixokkal és fehérje szeletekkel optimalizálom. Versenyeken is csak NUTREND termékeket használok megbízható minőségük és megkérdőjelezhetetlen hatékonyságuk miatt. Nélkülözhetetlen izotóniás italom a ISODRINX. Rövid és hosszú felszívódású ízletes szénhidrátok állnak rendelkezésemre a NUTREND kínálatában.

Komoly sporteredmények, komoly tudományos hátteret igényelnek. A Cardio Control teljesítmény diagnosztikai központodban milyen jellegű tevékenység történik?
Ez a központ a sportolók tudatos felkészüléseit hivatott segíteni. Egy teljesítmény diagnosztika során felmérjük a páciensek jelenlegi kondícióit, paramétereit. Ez alapján feltérképezzük, hogy milyen képességeiken kell még javítaniuk és azt is megtervezzük, hogy hogyan. Így válik lehetővé, hogy a lehető legoptimálisabb teljesítményt tudják nyújtani a versenyeken. Ehhez kapcsolódik egy kardiológiai szolgáltatás, ami a genetikai érintettség, vagy jelenlegi cardiovaszkuláris problémák veszélyeinek kiszűrését célozza meg.

Harsányi3.JPG

Milyen céljaid vannak a közeljövőben?
Négy évvel ezelőtt családtervezési szándékok miatt abbahagytam a komolyabb versenyzést. Kislányom születése után csak pár futóversenyen indultam. Úgy tervezem, hogy ebben az évben visszatérek a triatlonhoz és rajthoz állok Nagyváradon. Ez számomra ugyanolyan nagy kihívást jelent, mint amikor először indultam IRON MAN versenyen.

Állatorvos vagy, ezért biztosan tudod, hogy az állatok is ugyanúgy szenvednek-e a mozgásszegény életmód miatt, mint az embereket?
Igen. Én pont egy ortopédiai központban dolgozom. És nap, mint nap látom az erre utaló jeleket. Nagyon nagy baj, ha elkényeztetjük a kedvenc állatainkat. Ugyanolyan hatalmas problémát jelent, mint az embereknél.

Sok sikert kívánunk! Köszönjük a beszélgetést!

ÍRTA: FARKAS TAMÁS